Vloot

KAZM beschikt over een grote vloot van 4 dubbelzitters en 7 enkelzitters. We hebben ook een eigen sleeptoestel! Hieronder vind je er alle informatie over.

Twin Astir II

De Twin Astir II’s zijn onze lestoestellen waarmee we onze leden ook het overlandvliegen aanleren. Oorspronkelijk werden zweefvliegtuigen uit hout gemaakt, maar deze Twin Astirs zijn moderner en gemaakt van composietmaterialen.

De Twin Astir II met kenteken “D-1334” werd in 2008 aan de clubvloot toegevoegd en in 2019 helemaal vernieuwd. In 2015 werden nog twee Twin II’s toegevoegd, namelijk de “D-6468” en de “D-3510”.

Dit toestel is zeer geschikt voor instructie door zijn stabiele en betrouwbare bestuurbaarheid. Bij beide zitplaatsen zijn alle instrumenten en besturingsorganen aanwezig. Dat geeft de instructeur de mogelijkheid om stap voor stap de leerling alleen te laten vliegen.​

De Twin II is voor al onze leden ook het toestel waar ze hun eerste solo mee vliegen!

ASK-13

De Ask13 “OO-YMC” is een ouder lestoestel dat ook gebruikt wordt voor initiatievluchten. Deze toestellen werden vanaf 1966 geproduceerd en tot in 1978 zijn er een 700-tal van gebouwd.

Het zijn uitstekende trainingsvliegtuigen door o.a. het goede uitzicht dat men heeft in de cockpit, en de zeer goede bestuurbaarheid.

Ondanks haar leeftijd vliegt ze nog uitstekend! Mede omdat ze in 2010 helemaal vernieuwd werd.

Club Astir IIIb, Astir CS77 & Jeans

Deze Astirs  worden gebruikt als solo trainers.

KAZM heeft er 4 van in 3 verschillende varianten: de CS-77 “OO-ZZC” , de CS-Jeans “D-0516” en twee Club IIIb’s “D-0753” en “D-0759” De Astir is gebouwd door Grob en had zijn eerste vlucht in 1974.

De Astir is een glasvezelcomposiet toestel en heeft een groot vleugeloppervlak. Hij heeft hierdoor goede vliegeigenschappen bij trage snelheden. Er zijn er in totaal ongeveer 1000 van gebouwd in verschillende uitvoeringen.
Robert Harris vloog in 1986 het absolute hoogterecord (14.938 m) met een Astir. Dit record werd pas in 2006 opnieuw gebroken.

De twee Club Astir IIIb’s werden in 2019 aangekocht. Dit is een zeldzame variant van de Astir. Door de aanwezigheid van een neuswiel zijn deze zweefvliegtuigen makkelijker te landen en worden deze twee astirs gebruikt als eerste eenzitter.

DG-100

De DG-100 “OO-ZZD” is een overlandtoestel. Hiermee kunnen prestatievluchten gevlogen worden. De DG-100 is het eerste toestel gebouwd door Glaser-Dirks en werd ontworpen in 1974. Hiervan zijn er ongeveer 350 gebouwd in verschillende versies.

Dit toestel werd destijds nieuw aangekocht door onze club.

Het heeft een intrekbaar hoofdwiel.

LS-4

KAZM beschikt ook over een LS-4a “D-0526”, voorlopig ons beste prestatietoestel.

Het type LS-4 maakte zijn eerste vlucht in 1980. Het werd daarna het vierde meest geproduceerde zweefvliegtuig (na de Grunau baby, Blanik en de Ka-8). Er zijn er in totaal 1048 van gebouwd.
De LS-4 is een prestatietoestel. Zo won het in 1981 de eerste 2 plaatsen op het wereldkampioenschap in Paderborn (Duitsland).

Ka-8

De Ka-8 “OO-ZAT” is ons oudste clubtoestel.
Het was steeds een populair trainingstoestel. Ook worden er eerste prestaties mee gevlogen, zoals 1000 meter hoogtewinst en 5 uren duurvlucht.

Op het einde van ieder vliegseizoen houden we met dit toestel ook een doellandingen-wedstrijd. Hierbij proberen we zo nauwkeurig mogelijk te landen om zo dicht mogelijk bij een markering op de grond stil te staan.

De Ka-8 is ontworpen door Rudolf Kaiser in 1957. Hiervan zijn er 1100 gebouwd. De Ka-8 moest een simpelere versie worden van de Ka-6 die toen een prestatietoestel was. Zijn goede klimeigenschappen en bestuurbaarheid maakten hem zeer populair.
Karl Striedieck uit de VS vloog er een heen- en terugvlucht mee van 767 km in 1967. Dit was toen een wereldrecord.

Piper PA-18 Super Cub

De piper PA-18 Supercub “OO-VVF” is ons sleeptoestel en is al decennia in dienst van de Meeuw. Met dit toestel worden onze zweeftoestellen naar een hoogte van 500 meter gebracht, met een extra startticketje soms tot 1000 meter. Het toestel is een Piper PA-18 en werd voor het eerst geïntroduceerd in 1949 door Piper Aircraft. Er werden 9000 pipers gebouwd tot in 1994.
Onze variant de SuperCub heeft 160pk en werd vanaf 1954 gebouwd. Door zijn extra vermogen en flaps heeft dit toestel maar een rolafstand van 200 voet (60meter) nodig om op te stijgen.

In 2018 werd deze geheel vernieuwd en is hij “spik en span”.

AantalSpanwijdteGlijgetalMaximumgewichtMax speed
Twin II317.5m36.5/1580 kg250 km/h
ASK-13116m27/1480 kg200 km/h
Astir415m38/1450 kg250 km/h
DG-100115m39/1410 kg260 km/h
LS-4a115m40/1525 kg270 km/h
Ka-8b115m27/1310 kg200 km/h

Raadpleeg altijd het vlieghandboek voor de officiële waarden !